Friday, August 10, 2012

Allah telah menjawab setiap persoalan kita sebelum kita bertanya.. (Bahasa Melayu)

Assalamualaikum..

Sekadar suatu perkongsian..Kita sering bertanya..siapakah yang mampu menjawab setiap persoalan kita ketika kita sedang buntu..siapakah yang sudi mendengar kegelisahan hati kita? Sering kita lupa,Allah sebenarnya telah menjawab setiap persoalan hambanya beribu tahun yang lalu..Tugas kita,hanya mencari jawapan tersebut..
  
Kita bertanya : Kenapa aku diuji?
Allah menjawab dalam
Surah al-Ankabut ayat 2-3

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan , kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka , maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar , dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang berdusta."

Kita bertanya : Kenapa aku tak dapat apa yang aku idam kan?
Allah menjawab dalam
Surah al-Baqarah ayat 216

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu , padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui".
 
Kita bertanya : Kenapa aku diberi ujian seberat Ini?
Allah menjawab dalam
Surah al-Baqarah ayat 286
 
"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya".


Kita bertanya : Kenapa kita rasa kecewa?
Allah menjawab dalam
Surah Ali Imran ayat 139
 
"Janganlah kamu bersikap lemah , dan janganlah pula kamu bersedih hati , padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya , jika kamu orang-orang yang beriman".


Kita bertanya : Bagaimana harus aku hadapi kesusahan ini?
Allah menjawab dalam
Surah al-Baqarah ayat 45
 
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan solat , dan sesungguhnya solat itu amat berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk".
 
Kita bertanya : Kepada siapa aku berharap?
Allah menjawab dalam
Surah at-Taubah ayat 129
 
"Cukuplah Allah bagiku , tidak ada Tuhan selain daripada-Nya. Hanya kepada-Nya aku bertawakal".


Kita bertanya : Apa yang aku dapat daripada semua ujian ini?
Allah menjawab dalam
Surah at-Taubah ayat 111
 
"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mukmin , diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka".

Kita bertanya : Aku tak tahan dengan ujian ini! Apa yang harus aku lakukan?
Allah menjawab dalam
Surah Yusuf ayat 87

"...dan janganlah kamu ber putus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir".
 

Kita bertanya : Sampai bila aku akan merana?
Allah menjawab dalam
Surah al-Insyirah ayat 5-6

"Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan".

Sesungguhnya Allah yang menciptakan makhuknya..Maka Dia lah yang lebih mengetahui makhluknya..setiap persoalan pasti ada jawapan..setiap kali kita dilanda permasalahan,kembalilah pada Allah..carilah ketenangan pada ayat2 suci Al-Quran & mengadulah pada-Nya..dia Maha mendengar & Maha Memahami..insyaAllah,derita hati akan berkurang..wallahualam..

Sampai lain kali..selamat beramal..

Salam Sayang,
ayumiqachan