Thursday, April 12, 2012

IPG vs. ASASI... ( ~.~)!!

Assalamualaikum..

There's so much in my head right now.. grrr !! rasa macam nak buang kepala ni,letak dalam washing machine & letak balik kepala kat tempat asal dia..huhuhu..baru la aku boleh fikir balik..serabut sangat sekarang ni..seriously,these MEdSI,UPU & final result thingy really got over my head..people around me are buzzing & talking & commenting on my ridiculous decision I made about a year ago..

Yep ! my decision about all these things.. "dapat maktab tapi reject sbb nak kejar glamour masuk U..sekarang dah susah pikir pasal MEdSI la..UPU la..Final la..kalau masuk je maktab dulu kan senang..ni tak..tanggung lah sendiri.." huhu..tu antara bunyi2 yang aku dengar lately..even kadang2 aku rasa kepala otak aku pun tengah cakap benda yang macam tu kat hati aku..Serius aku penat dengar semua ni...aku ada sebab sendiri pilih UiTM dulu..instead of maktab..bukan sebab low class ke apa maktab tu..aku tahu..susah nak masuk maktab..tak semua orang terpilih masuk maktab & I was lucky enough to get it..but I let it go for some certain reason & I was 100% sure of myself until now..

So, hari ni..since aku takde keje & tengah serabut pasal bende2 alah ni semua..aku nak justify sikit pasal keputusan aku tu..maybe mulut2 yang bunyi2 tu takleh baca ape yang aku tulis ni.tapi xpelah..at least aku puas hati kan boleh lepas kan ape yang terbuku dalam hati aku ni...

OK ! 'mereka' (aku guna mereka sebagai ganti nama orang2 yang asyik komen pasal keputusan aku ni)
kata,asasi ni susah nak compare dengan maktab..kalau nak merasa asasi, kat maktab pun ada..first year kat maktab, student2 TESL akan blajar apa yang budak2 asasi belajar..aku tak puas hati..so aku tanya lah kawan2 aku yang belajar kat maktab..and yes, dorang cakap kita memang belajar benda yang sama..tapi ada certain subjek yang budak asasi lagi advance dari budak maktab & ada subjek yang budak maktab lagi advance dari asasi..so,there's not much difference between IPG & foundation..

Next, kalu maktab kan, korang semua tahu lah yang lepas keluar maktab tu,akan mengajar kat sekolah rendah & since result SPM aku dulu teruk, aku tak layak la nak apply program utk sekolah menengah..bagi aku, aku lebih selesa interact dengan budak sekolah menengah berbanding dengan budak sekolah rendah.. Why ?? bukan sebab aku tak suka budak2..jangan salah faham..aku suka budak2.. It's just that, the prospect that I see if I go to the IPG, I, myself won't have the satisfaction of being an educator..confused ? You see..I've been dreaming of being an educator since I was at primary school.. I see both my parents teaching & I admire them..I see what great teachers can do & I love English..When I'm done with PMR, I focused myself on becoming an English teacher, I talk to my English teachers a lot..talking about English related activities, how to improve English in Malaysia, how to make it easier for Malay students to master English..all of that & I realized that, if I go to IPG, I can never do all of that..At the age of 16, I already see myself doing Degree in TESL at UiTM Shah Alam..(that's the fact !) then, 'they' ask, "kenapa apply maktab kalau last2 nak tolak jugak ?"...I answered, maktab tu sebagai backup plan..Lepas aku dapat result yang sangat mengecewakan time SPM tu, time tu, aku rasa dunia aku gelap..plan aku semua berkecai depan mata aku..sebab subjek2 yang sampai sekarang aku anti (addmath,kimia & fizik)..time tu aku tanya cikgu aku..dia cakap terus terang, kalau nak pilih asasi jugak mungin susah nak dapat sebab result aku rendah je...So, aku apply maktab sbg backup plan aku incase tak dapat foundation tu.so, bila plan A aku berhasil,why should I turn to plan B right ??

Aku sedar, memang ramai yang menentang keputusan aku..parents aku pun berpuluh-puluh kali tanya aku..sure ke? sure ke? tak nak gi maktab ke? pasti? betul ni?? aku sangat yakin dengan hala tuju aku.. I have so much planned in mind & I know I can make the changes if I am given the chances..Ni mungkin angan2 bagi sesetengah orang..even Q yang selalu support aku pun kata impian aku ni hampir mustahil..tapi aku tahu,kalau impian itu diusahakan,sesukar mana pun impian tu, ia boleh jadi kenyataan...

Selain dari tu, aku pun nak stress jugak kat sini yang pilihan kerjaya kita tu, adalah pilihan hidup kita untuk 30-40 tahun akan datang, susah ke..senang ke..suka ke..tak ke..semua tu depend on yourself..Aku tahu apa yang aku nak.. otak aku dah set bende tu dari dulu lagi & aku confident dengan pilihan tu..walaupun kebelakangan ni, aku tak tahu setan mana yang sibuk dok hasut aku & buat aku rasa menyesal dengan keputusan yang aku buat dulu....huhu..betul2 tension..

Huh~ setakat tu jelah rasanye luahan hati aku ni..sape2 yang sudi baca tu, thanks a lot... :)..Until next time..

With lots of LOVE,
 ayumiqachan