Monday, April 2, 2012

Aku,Wee & Ustaz Azhar Idrus

Assalamualaikum..

Apa khabar kalian ? haa~ malam ni, ada topik yang agak menarik lah yang aku nak kongsi dengan sape2 yang sudi baca..

Well, seperti yang korang dah tahu, dah seminggu aku keje kat koperasi SKPJ..hari ni, ada pembekal datang..cikgu yang jaga koperasi tu panggil pembekal tu Wee.. tapi aku tak tahu lah ape nama dia yang sebenarnya.Ok, yang aku nak cerita hari ni bukan lah pasal aku penat kira stok baru atau penat susun barang baru sampai tertidur macam balak tadi.. Apa yang aku nak cerita sekarang ni ialah pasal statement Wee yang membuat aku terkejut dan terfikir hingga membawak-bawak ke tidur tadi.

Aku tak record la kan sebijik2 statement Wee tu tadi, tapi macam ni lah lebih kurang intipati nye..

- Wee tanya aku & cikgu yang jaga koperasi, " kenal dok nih, ustak hok ceramoh malang2 tuh ? azhar idruh ke mende name die tuh ? " (Wee ni kawin ngn org siam..dua2 muka melayu..xpelat n ad slang Trengganu plak bila cakap)
- Aku & cikgu tu cakap la kenal..kami pun terkejut jugak..yela..dua org ni beragama buddha,bukan ISLAM tapi kenal jugak Ustaz Azhar Idrus..
- Cikgu tu kemudian nye tanya lah,pernah ke dengar Ustaz Azhar Idrus bagi ceramah ? (aku diam jela..dengar je..hihihi) 
- Wee jawab la macam ni "Eh, kite dengor sokmo ustak ceramoh..sedak tuh die ceramoh..jeng sokmo lah jalang laku ade ceramoh ustak...hihihi" (aku yang tengah sibuk2 susun barang masa tuh,terkejut ! Cina ni dengar ceramah Ustaz Azhar Idrus jugak ???!!)
- Cikgu tu tanya lah lagi, "doh faham dok ceramah tuh?" -Wee gelak je..ak ingat kan dia nak kata tak faham...
- Rupa2 nye, dia nak kata dia faham..sbb dia nampak aku & cikgu tu macam terkejut, dia pun sambung.. "Ustak cakkak kite bulih pahang,bukang islang macang kite ni pong bulih pahang..suke la bulih dengor ustak ceramoh..klakor die tuh..mende2 die kabor pong kite pahang..gitu lah baru rama orang gi dengor,bukang macang najik tuh..ayat buku tang ke die..pah orang nanang padi bukang nye pahang..kite nih dok gi skoloh mule,malah apah kang..hihihi..lening dok reti lah..tapi kalu ustak kabor kite pahang..hok najik nuh,malah brase nok dengor,mende tau die kabor..Kalu kite dengor Nik Azih kite suke lagi..Cakak politik pong kita pahang" hahaha~ aku gelak kot dengar komen cina tuh...
-Cikgu tu tanya lah lepas tu.."dengar ceramah agama ni,xde niat nok ikut agama nik aziz ke?" Aku perasan la cina tu diam kejap..dia tengok bini dia..lpas tu dia cakap macam ni lah lebih kurang.. "Duk agame mane2 pong same je kalu di Malaysia ni.." Aku memang terkejut yang amat bila dengar ayat tu..

Jadi,yang aku nak highlight kan kat sini ialah :

- Kalau nak ucapan kita diterima & difahami ramai, beri lah ucapan ikut kesesuaian audiens kita..kalau ke kampung2..tak perlulah nak ayat skema2 sangat..kn ?? pemimpin yang baik ialah pemimpin yang mampu menawan pendengar ucapannye & melakukan apa yang diucapkan nye.. kn?
- Ustaz Azhar Idrus adalah pendakwah yang berjaya sebab dia berjaya menarik perhatian orang bukan Islam untuk dengar ceramah dia..Dia guna cara bersahaja dan menarik..Bukan seperti sesetengah pendakwah yang beri ceramah yang panjang meleret adan tak menarik sehingga menimbulkan tanggapan bahawa ceramah agama itu membosankan..
- Aku tertarik dengan ayat Wee "Duk agame mane2 pong same je kalu di Malaysia ni.." Aku terfikir,adakah maksud Wee yang sebenar nye ialah, orang2 islam di Malaysia ni sama macam org bukan Islam ?? Terpulang lah kepada pembaca sekalian untuk faham maksud Wee tu.. :)

Akhir kata, entri kali ni, bukan lah nak promote Ustaz Azhar Idrus ataupun nak kempen untuk Nik Aziz, tapi aku nak highlight ayat Wee tu..terpulang lah pada akal korang untuk tafsir & nilai sendiri kata2 Wee tu...Aku cuma berkongsi sahaja.. :)

Sampai setakat tu saja lah..

Salam Sayang,
ayumiqachan